De belangrijkste verschillen tussen begroting en rekening zijn:
Samenkracht en burgerparticipatie
Taakveld: | 6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | |
---|---|---|---|
Lasten | - 405.609 | Nadeel | De transitiekosten voor de realisering van de Tulpenhof I en II bedroegen in 2024 € 405.609. Deze kosten worden volledig door het Rijk vergoed. |
Lasten | - 135.221 | Nadeel | De kosten voor inburgering (SPUK) waren niet begroot. Tegenover deze kosten staan echter ook baten vanuit het Rijk. |
Lasten | - 15.398 | Nadeel | Voor de uitvoering van het toezicht op de kinderopvang zijn in 2024 meer kosten gemaakt door meer controles. |
Lasten | - 14.173 | Nadeel | De kosten voor de Oekraïne-opvang vielen uiteindelijk hoger uit. In de Najaarsrapportage werd uitgegaan van € 645.362 aan kosten en een rijksbijdrage van € 1.642.486. De kosten komen uiteindelijk uit op € 659.535 en de bijdrage van het Rijk op € 1.738.857. |
Lasten | - 2.224 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 4.119 | Voordeel | Aan de verschillende onderdelen van de Brede Spuk is minder besteed. Dit leidt ook tot lagere baten. |
Lasten | - 568.506 | ||
Baten | - 4.119 | Nadeel | De baten voor de Brede Spuk vielen lager uit doordat er minder kosten werden gemaakt. |
Baten | 3.397 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | 96.371 | Voordeel | De rijksbijdrage voor de Oekraïne-opvang kwam uiteindelijk hoger uit. |
Baten | 187.123 | Voordeel | Voor inburgering werd een bijdrage van het Rijk (SPUK) ontvangen. |
Baten | 405.609 | Voordeel | De transitiekosten voor de Tulpenhof I en II worden door het Rijk vergoed. |
Baten | 688.381 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Taakveld: | 6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | |
---|---|---|---|
Lasten | - 9.658 | Nadeel | De bijdragen voor Veilig Thuis en SOH zijn in 2024 gestegen en vielen daarmee hoger uit. De kosten voor het CJG lagen daarentegen lager dan begroot. |
Lasten | 5.092 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 4.566 |
Inkomensregelingen
Taakveld: | 6.3 | Inkomensregelingen | |
---|---|---|---|
Lasten | - 29.104 | Nadeel | De uiteindelijke kosten voor de Basis op orde Sociaal Domein vielen hoger uit. |
Lasten | 1.229 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 7.942 | Voordeel | De kwijtschelding van gemeentelijke belastingen bleven onder begrotingsniveau. |
Lasten | 65.963 | Voordeel | De uitkeringen in het kader van de Participatiewet (bijstand, IOAW/IOAZ, BBZ) vielen lager uit dan begroot. |
Lasten | 46.030 | ||
Baten | - 30.716 | Nadeel | De ontvangen gelden in het kader van de Participatiewet lagen lager dan begroot. De lasten waren ook lager. |
Baten | - 30.716 |
WSW en beschut werk
Taakveld: | 6.4 | WSW en beschut werk | |
---|---|---|---|
Lasten | - 120.636 | Nadeel | Er zijn in 2024 meer mensen ingezet via de sociale werkvoorziening (WSW), doelgroepenregeling en beschut werk. Dit was nog niet verwerkt in de najaarsrapportage. |
Lasten | - 120.636 | ||
Baten | 17.137 | Voordeel | Door de grotere inzet was ook de loonkostensubsidie hoger dan begroot. |
Baten | 17.137 |
Arbeidsparticipatie
Taakveld: | 6.5 | Arbeidsparticipatie | |
---|---|---|---|
Lasten | 599 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 599 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Taakveld: | 6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |
---|---|---|---|
Lasten | - 200.000 | Nadeel | De taakstelling binnen het Sociaal Domein kon nog niet verder ingevuld worden, mede door de nieuwe tariefafspraken voor de Wmo in 2024 en de gestegen kosten voor Jeugdhulp. |
Lasten | - 57.959 | Nadeel | Met name de kosten voor maatwerkvoorzieningen en hulp bij huishouden vielen hoger uit dan begroot. Deels kon dit gecompenseerd worden door hogere eigen bijdragen. |
Lasten | - 257.959 | ||
Baten | 48.429 | Voordeel | De toegenomen kosten voor hulp bij huishouden (Wmo) leidden ook tot hogere eigen bijdragen. |
Baten | 48.429 |